صعود به منار

مدت برنامه:یک روزه

دیباچه

معرفی قله منار

قله زیبای منار با ارتفاع ۳۵۲۰ متر در منطقه البرز مرکزی و در منتهی الیه غربی آن قرار گرفته است و از غربی ترین قلل این رشته کوه می باشد. قله منار از شمال به روستای شهرستانک و سَرَک، از جنوب به روستای سنگان، از شرق به روستای رندان و طالون و از غرب به روستای واریان و مورود محاط می باشد .

از جنوب جغرافیایی توسط گردنه ای کم ارتفاع به قله زیبای سنگی شاه دژ و از سمت شرق به قله سیاه سنگ متصل می باشد و از دیگر جهات جغرافیایی مستقل و آزاد است. برای صعود قله منار از ۴ مسیر مختلف می توان اقدام کرد :

مسیر کرج – چالوس – سد امیرکبیر – روستای واریان

مسیر کرج – چالوس – بعد از تاسیسات سد امیرکبیر – پل خواب – روستای مورود

مسیر کرج – چالوس – روستای سَرَک در جاده فرعی شهرستانک

مسیر تهران – جاده امامزاده داوود – روستای سنگان

به طور اخص هر کدام از مسیر های ذکر شده حاوی ویژگی های منحصر بفردی هستند، که البته مسیر صعود اغلب کوهنوردان از طریق روستای مورود انجام می پذیرد. البته از طریق این روستا به طرق مختلف و از چندین مسیر می توان به این قله زیبا صعود کرد که بستگی زیادی به فصل صعود دارد.

ایمن ترین مسیر برای صعود به قله منار و در عین حال طولانی ترین مسیر ، مسیر روستای سنگان می باشد که علاوه بر داشتن زیباییهای خاص خود ، کم شیب ترین مسیر برای صعود به قله می باشد .

گزارش برنامه

جمعه صبح  ساعت ۵:۳۰  تعداد ۱۴ نفر از همنوردان موسسه کانون کوه كرج و مهمانان همراه ، با یک دستگاه مینی بوس از مقابل سینما هجرت کرج به راه افتادیم. (با نیم ساعت تاخیر به دلیل دیر رسیدن یکی از دوستان). مسیر جاده چالوس به سوی روستای مورود را در پیش گرفتیم. در بین راه یکی دیگر از همنوردان در ورودی روستای خوزنکلا به گروه پیوست.

قله منار

بارعایت پرتکل های بهداشتی

سرسبزی مسیر، مسافران در چادرها در کنار رودخانه، دیواره پل خواب به همراه خنکای هوا جذابیت این جاده کوهستانی را بیشتر کرده بود. در ۳۵ کیلومتری جاده کرج – چالوس بعد از سد کرج، حدود ۱۰۰ متر بعد از تابلوی پل خواب به فرعی روستای مورود در سمت راست جاده رسیدیم. یک پل فلزی بر روی رودخانه و یک جاده آسفالته پیچ در پیچ و نسبتا پرشیب (حدود ۶ کیلومتر) ما را به روستای مورود رسانید.

همان ابتداي روستا برای صعود آماده میشویم و پس از مشخص شدن مسئولیتها توسط سرپرست، ساعت ۶:۴۰ به امید صعودی خوب، همگام و همدل میشویم. پاکوب عمومی را در پیش میگیریم.

صعود به قله منار

دره پرآب، درختان سرسبز، آسمان آبی و صاف و دورنمای کوهستان که هم سبز بود و هم سفید ، به همراه خنکای هوا، به قول یکی از همنوردان، طبیعت کامل و بی نظیری برای ما رقم زد و شیب نسبتا زیاد را هموارکرد.

ساعت ۷:۲۰ به چشمه ای با تعدادی درخت رسیدیم برای صرف صبحانه ۲۰ دقیقه توقف نمودیم.  بعد از صرف صبحانه، با توجه به گرمای هوای پیش رو، گروه با سرعت نسبتا خوبی با هماهنگي و بدون توقفهاي بيجا از همان مسیر پاکوب ادامه مسیر داد. در طی مسیر زیبائیهای چشم نواز کوهستان، دشت ، تخت سنگها، تک درخت زیبا، گوسفند سرا، عطر گیاهان تازه و.. را هر چند فقط باید به چشم خود دید و حس کرد، عکاس با ذوق گروه، سعی در ثبت آنها داشت.

حدود ساعت ۹:۳۰ ه یال می رسیم. از تکه های برف به جای مانده گذر می کنیم. رفته رفته اشعه آفتاب تیز و سنگین تر شده بود اما خوشبختانه با توجه به ارتفاعی که بالا آمده بودیم باد نسبتا کمی در حال وزیدن بود که گرمای هوا را قابل تحمل میکرد و آواز خوانی دوستان اهل دل، صعود را دلپذیرتر.

صعود به قله ساعت ۱۱:۱۵ ارتفاع ۲۵۲۵

ساعت  11:15 بود که به قله رسیدیم. قلل دماوند، آزاد کوه، خونکهار، ناز، کهار، هفت خوان، شاه دژ و … را به همدیگر نشان میدادیم و به انتظار گروه دیگر از کانون کوه که پیمایش ۲٫۵روزه خط الراس دارآباد به منار را در پیش گرفته بودند نشستیم.

بعد از قدری عکاسی و استراحت، از دور شاهد رسیدن دوستان شدیم و با استقبال از آنها و خوش و بش، ساعت ۱۲ مسیر برگشت را در پی گرفتیم.

ساعت ۱۴:۱۵ برای ناهار نزدیک چشمه آب زیرسایه درخت نشستیم و ساعت ۱۴:۵۰ ادامه مسیر دادیم ، ساعت ۱۵:۴۵ به روستا و محل پارک مینی بوس رسیدیم.

قله منار

عکسی جمعی با تیم موفق یمایش  خط الراس دارآباد به منار ( پل خواب جاده چالوس

بعد از نوشیدن دوغ که دو تن از دوستان زحمت تهیه آنها را کشیده بودند و راننده محترم آنها را در آب رودخانه خنک نگه داشته بود، گرما هوا که در راه برگشت بیشتر شده بود از تن به در کردیم.

در نهایت ساعت ۱۶:۱۰ به سمت کرج  حرکت کردیم و هنگام رسیدن به کرج تعدادی از دوستان، از همنوردان خط الراس با شاخه گل استقبال نمودند.

ساعت ۱۶:۴۵ همگی سالم و سلامت به کرج رسیدیم .

استقبال از تیم خط الرس

استقبال از تیم پیمایش  خط الراس دارآباد به منار ( پل خواب جاده چالوس

اطلاعات کلی برنامه

ارتفاع قله:  3520

ارتفاع پای کار:۲۲۰۰

مدت زمان صعود: ۴:۳۵ ( مدت زمان حرکت: ۴:۰۵، مدت توقف ۳۰ دقیقه )

مدت زمان فرود: ۴:۳۰ ( مدت زمان حرکت:۳:۰۵، مدت توقف ۱:۲۵)

سرپرست برنامه : کامبیز نیاپرست

مسئول فني: مصطفی تخیری

جلودار: حکمت بابایی

عقب دار: امیر معقول

عكاس: امیر مقیمی،تخیری،آرش رخ،شهریاری

همنوردان:  آقایان: مصطفی تخیری، صابردلالت، بهروز پدرود، حکمت بابایی، رضا امینی، اکبر فیاضی، امیر معقول  امیر مقیمی، کامبیز نیاپرست، آرش آقارخ، کامران شهریاری ، مینا حسینی، فاطمه رستمی، مژده حیدرزاده، مریم هوشمندی