سخن بزرگان
۞ کوهنوردی عشق به طبیعت است و عشق به طبیعت، ورزش ما نیست، باور ماست، زندگی ماست. به راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست، کوهنوردی یک روش زندگی است. (ادموند هیلاری اولین صعود کننده اورست ). ۞ صعود به قله امری اختیاری است در حالیکه فرود از آن اجباری خواهد بود اد ویستور: در سکوت سخت تلاش کن، بگذار موفقیت صدای تو باشد.
Monday, 17 May , 2021
امروز : دوشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۰ - 6 شوال 1442
شناسه خبر : 2424
  پرینتخانه » گزارش برنامه ها تاریخ انتشار : 22 آگوست 2020 - 3:41 | 8 بازدید | ارسال توسط :

گزارش صعود به قله هفت خوان

باشگاه کوهنوردی کانون کوه   چون عهده نمی‌شود کسی فردا را                               حالی خوش دار این دل پر سودا را می نوش به ماهتاب ای ماه که ماه                                 بسیار بتابد و نیابد ما را                                                                                                                                                               خیام برنامه  کوهپیمایی صعود به قله هفت خوان هفتم شهریور ماه ۱۳۹۹ ارتفاع قله:  ۳۹۷۱    منطقه:کرج جاده چالوس-روستای […]

باشگاه کوهنوردی کانون کوه

سرپرست برنامه : کامبیز نیاپرست

دیباچه

معرفی قله هفت خوان

قله زیبا و با شکوه هفت خوان از قلل البرز غربی بشمار می رود. این قله واقع در جاده چالوس به فاصله حدود ۴۰ کیلومتری کرج قرار دارد. قله ای با مسیری طولانی اما متنوع.

مهمترین مسیر های صعود به قله هفت خوان عبارتند از

مسیر شرقی :

مبدا صعود روستای سپه سالار در جاده چالوس پس از پل خواب و نرسیده به آسارا است. مسیر در خلاف جهت رودخانه ادامه پیدا کرده و پس از پشت سر گذاشتن سنگ سالار که محل خوبی برای استراحت می باشد، نرسیده به آبشار انتهای دره در سمت راست از شیب تندی به سمت دیواره کامک، سپس یال صعود به قله کلاش ویا و پس از پشت سر گذاشتن قله کلاش ویا و زردبند به قله هفت خوان می رسیم .

مسیر شمالی

مبدا صعود دره آزاد بر واقع در جاده چالوس نرسیده به گچسر است. دره آزادبر در سمت چپ جاده قرار دارد که پس از پشت سر گذاشتن روستای کهنه ده و غار یخ مراد و رد شدن از دو راهی روستای آزادبر نرسیده به گردنه عسلک  به آنجا می رسیم.

مسیر شمال غربی:

راحت ترین ونزدیکترین مسیر می باشد. مبدا صعود گردنه عسلک است که پس از پشت سر گذاشتن دره آزادبر می توان به گردنه رسید.

مسیر جنوب غربی

مبدا صعود روستای اویزر در جاده چالوس پس از پل خواب و در جاده روستای کلوان است.مسیر صعود بر خلاف جهت رودخانه از روستای اویزر به سمت چپ شروع می شود

مسیر جنوبی:

مبدا صعود روستای سپه سالار واقع در جاده چالوس، بعد از پل خواب و نرسیده به آسارا است. پس از رسیدن به روستا مسیر به طرف امامزاده که در سمت چپ قرار دارد ادامه می یابد . بعد از چندی باغهای روستا را پشت سر گذاشته و از زیر صخره های روبرو از راه مشخص مالرو به طرف بالا ادامه می یابد.در دره پهنی به اول یال که در جهت شرقی به غربی کشیده شده است می رسیم

مسیر غربی

این مسیر طولانی را می توان از روستای کلها در جاده چالوس و در شمال روستای کلوان صعود کرد. مسیر در خلاف جهت حرکت رودخانه روستای کلها ادامه پیدا کرده و پس از ۳ ساعت به پایین گردنه کهار می رسید. یال غربی با شیب بسیار تندی به سمت بالا ادامه دارد. بعد از ۶ ساعت کوهپیمایی سنگین و پشت سرگذاشتن قله سنگی ونتار به قله اصلی هفت خوان می رسیم.

گزارش  برنامه

جمعه صبح  ساعت ۵:۳۵  تعداد ۱۶ نفر از همنوردان موسسه کانون کوه كرج و مهمانان همراه ، با یک دستگاه مینی بوس ویک خودرو شخصی از میدان توحید کرج به راه افتادیم. (با ۵ دقیقه تاخیر). جاده چالوس را در پیش گرفتیم، در بین راه یکی دیگر از همنوردان در ورودی روستای خوزنکلا به گروه پیوست. هوا بسیار خنک و عالی بود و گرمای تابستان بی رمق شده بود. بعد از طی مقداری از مسیر به ترافیک برخوردیم که البته خیلی انتظار آن را نداشتیم.  به تشخیص سرپرست محترم برنامه به جبران این زمان از دست رفته، صبحانه در مینی بوس صرف شد. طبق برنامه مسیر صعود ما از روستای آزاد بر و گردنه عسلک در نظر گرفته شده بود، بنابراین نرسیده به گچسر،۳ کیلومتر پس از پمپ بنزین روستای نساء وارد یک جاده آسفالته، محلی که از جاده چالوس جدا می شود و راه دسترسی به روستای کهنه ده و در ادامه روستای آزادبر است، شدیم. سپس وارد جاده خاکی شدیم. از کنار دهنه غار یخ مراد عبور کردیم. شیب این جاده خاکی نسبتا زیاد میباشد و احتمالا بدون ماشین کمک دار، مشکل باشد. جاده به سمت غرب کنار روخانه ای زیبا و مسیری سبز ادامه داشت. چشم اندازهای این مسیر فوق العاده زیباست .به محل مورد نظر نزدیک میشدیم .در سمت چپ، کوه هفت خوان و برفچال هایش زیبایی بی نظیری داشت.

حدود ساعت ۸:۵۰ از ماشین ها پیدا شدیم. آقای کریمی هم به ما ملحق شدند. گردنه عسلک در سمت غرب ما مشاهده میشد، از رودخانه عبور کردیم . بعد از آماده شدن و تعیین مسئولیتها توسط سرپرست، ساعت ۹:۰۵، ۱۸ نفر همنورد، ستون گروه را تشکیل دادیم و مسیر تپه و دره در محور شمال-جنوب را در پیش گرفتیم تا بر یال اصلی که ما را به سمت جنوب غربی و به قله فرعی یخچال میرسانید قرار بگیریم.

از دور سنگهای صخره ای نمایان بود از همان ابتدا سرپرست محترم، آنجا را برای استراحت کوتاه و صبحانه ( اگر کسی صرف نکرده بود) در نظر گرفتند. ساعت ۱۰:۱۵ به این مکان رسیدم. بعد از یک ربع توقف به مسیر ادامه دادیم و  بعد از چند قدم چشمه آب دیدم.

هوا بسیار خنک و عالی بود، همچنان با گامهای متوسط ادامه مسیر دادیم کم کم قلل آزادکوه ، خلنو، کلون بستک، سرماهو، یخچال، سرکچال در پشت سرمان نمایان شد و هر از گاهی به پشت سر نگاه میکردیم و البته کهار و ناز در سمت راست به خوبی نمایان بودند.

ساعت ۱۱:۵۰ یک استراحت ۱۰ دقیقه ای داشتیم و باز هم به پیمایش ادامه دادیم.

هوا ابری و  باز هم خنک تر شد و  نسیم ملایم در حال وزیدن،  بسیار دلچسب بود. کم کم به منطقه صخره ای و تیغه ای نزدیک میشدیم . سرعت گامها نیز کمتر شد. در ساعت ۱۲:۴۰ به ارتفاع حدود ۳۷۰۰ رسیدیم

بعد از عبور از این تیغه بسیار زیبا، ساعت ۱۳:۱۵ به قله یخچال رسیدیم و بعد از قدری عکس گرفتن به پیمایش ادامه دادیم

ساعت ۱۴:۰۵ به قله هفت خوان رسیدیم.

بعد از  عکس و استراحت ساعت ۱۴:۳۰ راه فرود که همان مسیر صعود بود در پیش گرفتیم.

راه برگشت را هم با صفا و صمیمت پشت سر گذاشتیم. البته آواز خوانی دوستان این صفا را چند برابر میکرد.  ساعت ۱۶:۵۵ به محله چشمه رسیدیم و پس از صرف ناهار ساعت ۱۷:۳۰ ادامه مسیر دادیم. ساعت ۱۸:۳۰ به محل پارک خودروها رسیدیم. در بین راه، میهمان همنورد خوب و خوش انرژیمان آقای مجید عربی به صرف دوغ و بستنی شدیم.

و در نهایت آخرین نفرات هم صحیح و سلامت ساعت ۲۱:۲۵ در میدان توحید کرج از ماشین پیاده شدند.

اطلاعات کلی برنامه

قله هفت خوان

منطقه:کرج جاده چالوس

مسیر صعود: ما مسیر شمالی :

دره آزاد بر واقع در جاده چالوس نرسیده به گچسر -روستای کهنه ده و غار یخ مراد و رد شدن از دو راهی روستای آزادبر نرسیده به گردنه عسلک

ارتفاع قله:  ۳۹۷۱

ارتفاع پای کار:۲۸۰۰

مدت برنامه:یک روزه

مدت زمان صعود: ۵:۲۵ ساعت ( مدت زمان حرکت: ۴:۳۰ ، مدت توقف ۵۵ دقیقه )

مدت زمان فرود: ۴ ساعت ( مدت زمان حرکت:۳:۲۵، مدت توقف ۳۵ دقیقه)

کل مسافت پیموده شده: ۱۳٫۵ کیلومتر

مسئول فني: مصطفی تخیری

راهنما: امیر معقول

جلودار: بهروز پدرود

عقب دار: اصغر شمس

عكاسان: مجید عربی

تعداد شرکت کننده:۱۸نفر

همنوردان:

۱ مصطفی تخیری، ۲صابردلالت،۳ بهروز پدرود،۴ رضا امینی، ۵-امیر معقول، ۶-کامبیز نیاپرست، ۷-جواد قربانی،۸- اصغر شمس،۹- مجید عربی، ۱۰-علی احمد آبادیها،۱۱- آقای کریمی ۱۲- مینا حسینی،۱۳- معصومه رشوند، ۱۴-الهام مشفق، ۱۵-مژده حیدرزاده،۱۶- مریم هوشمند، ۱۷-مرضیه ذاکری، ۱۸فاطمه پیران

گزارش نويس: مریم هوشمندی

◀️ آدرس های شبکه های اجتما عی باشگاه کانون کوه

آدرس  کانال کانون کوه در تلگرام

◀️آدرس کانون کوه در اینستاگرام

باسپاس و تشکر

به امید روزهای زیباتر و اجرای برنامه های عالی تر

موسسه فرهنگی ورزشی دوستداران قله و طبیعت (کانون کوه)