گزارش صعود به قله پهنه حصار

منطقه:کرج جاده چالوس روستای خور

دیباچه

معرفی قله پهنه حصار

پهنه حصار نام رشته کوه و قله ای در شمال غرب تهران و در مسیر جاده چالوس میباشد.از شرق به روستای سنگان و جاده  سولقان ،از جنوب به منطقه ورداورد ، از غرب به روستای خور و از شمال به شهرستانک در استان البرز معطوف میشود.نام  دیگر این کوه پهنه سار و گندم چال میباشد.بلندترین نقطه این قله ۳۳۷۵ متر ارتفاع دارد از دامنه شرقی این کوه رودی  سرچشمه میگیرد که در مسیر خود ابشار سنگان را بوجود می اورد.

مهمترین مسیر های صعود جبهه غربی واقع در جاده چالوس روستای خور و جبهه جنوب غربی جاده چالوس روستای کندر .جبهه  شرقی از جاده امام زاده داوود روستای سنگان.جبهه جنوبی از روستای واریش. مسیر سنگان هم از نظر زیبایی هم از نظر فنی بهترین  مسیر صعود به قله پهنه حصار میباشد.چشم انداز قله در جهت شرق قلل بازارك ،لوارك ، دوشاخ و بندعیش در جهت شمال شرقی نمایی  از قله ازاد کوه در جهت شمال غربی به شاه دژ و در جهت شمال قلل ناز و کهار میباشد

علت نامگذاری قله پهنه سار ، وجود پرنده شکاری به نام سار در دشت روی قله میباشد

یک بنای سیمان و سنگ حدودا ۲۰ متری مجهز به آب چشمه و سرویس بهداشتی نیز جهت استراحت وجود دارد.

نزدیک ترین یگان امداد و هلال احمر : جاده چالوس، کوشک بالا  و کرج

وضعیت آنتن دهی در کل منطقه: مناسب

پوشش گیاهی قله :گون، چای کوهی، آویشن، پونه، گلپر، توت فرنگی وحشی

تنوع جانوری: عقاب، گرگ، روباه، موش خرما، کبک ، قرقی، سار، انواع پرندگان و خزندگان(مارو مارمولک)

چشمه های قله: بین راه داخل دره آب برف و چشمه روی دشت قله

گزارش برنامه

طبق برنامه قبلي باشگاه كانون كوه قرار بود تیم اصلی که آمادگی بیشتری داشتند  به قله شاهدژ صعود كنند تیم دوم قرارشد  به قله پهنه حصار صعود کنند برای صعود به قله پهنه حصار با هماهنگی آقای تخیری ۵نفرجهت حصور در برنامه  ثبت نام کردند .ساعت ۵ صبح باخودروهای  شخصي از میدان کرج به سمت جاده چالوس و با رعايت پروتكل هاي بهداشتي حركت كرديم. براي دسترسي به خور حدود كيلومتر ٢٠ جاده چالوس از سمت راست جاده وارد روستاي خوزنكلا شده و بعد از عبور از روستاي چاران ساعت ۶صبح روستای سیجان زمین فوتبال رسیدیم از دوستان برنامه قله شاهدژ جداشده  ساعت ۶:۲۰ دقیقه   به روستاي خور و ابتداي پيست اسكي رسيديم.سپس با امادگي بالا و با روحيه خوب به سمت قله حركت كرديم.

در جهت جنوب شرقی وارد دره شده و از مسیر پاکوبی که در جوار باغ های اهالی روستا بود با شیبی ملایم به سمت آبشار خور حرکت کردیم بعد از حرکت در ساعت ۷ با انجام حرکات نرمشی و کششی توسط آقای صابر دلالت به گرم کردن مشغول شدیم .

ساعت ٦:١٠ دقيه حركت به سوي قله را با طي مسيري زيبا در طبيعتي بكر ادامه داديم.كم كم از دور ابشار خور نمايان و هرچه پيش روي ميكرديم زيبايي ان چشم نوازي ميكرد.

دیواره سنگی عظیمی از دور کاملاً مشخص است و با ارتفاع گرفتن در مسیر پاکوب آبشار از دور خودنمایی می‌کند و بعد از گذر از آبشار ساعت ۸ صبح برای صرف صبحانه توقف کردیم

ساعت  ۸:۲۰ دقیقه حرکت  دوباره شروع شد  و بعد از گذر از یک شیب تند و صخره های سنگی در ساعت ۹:۱۰  به کاسه زیر قله رسیدیم . در ادامه حرکت در ساعت ۹:۳۰ به قله فرعی رسیدیم

صعود به قله پهنه حصارساعت ۱۰ صبح دوم آبان ۱۳۹۹

و بعد از کمی استراحت به حرکت ادامه داده و در ساعت ۱۰ به قله پهنه سار رسیدیم

بعد از نیم ساعت ماندن در قله و عکاسی ساعت ۱۰:۳۰ از قله برگشته و در ساعت ۱۲:۳۰ به آبشار رسیدیم و بعد از گذر از مسیر رودخانه و در یک فضای زیبا و پاییزی در ساعت یک بعد از ظهر برای صرف ناهار توقف کردیم

بعد از نیم ساعت به حرکت ادامه داده و ساعت ۲ بعد از ظهر به پیست خور رسیدیم و بعد از رسیدن به خودروهای شخصی به سمت کرج حرکت کردیم